1212 – linka první psychické pomoci

Období nouzového stavu v souvislosti s onemocněním COVID-19 či povinně nařízená domácí karanténa může pro někoho znamenat nepřiměřenou psychickou zátěž. Ministerstvo zdravotnictví proto spustilo pod číslem 1212 také linku první psychické pomoci. Linka je bezplatná a určena všem občanům. Provoz linky zajišťují zdravotničtí interventi a psychologové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), vycvičení pro komunikaci s lidmi zasaženými psychicky nadlimitní situací.

Během nově nastalých vládních opatření byl zaznamenán nárůst výskytu stavu úzkostí. Vzniklá situace může ovlivnit především osoby, které se již před tímto stavem špatně vyrovnávali se stresem nebo mají predispozice na horší reakce na stres. Je proto potřeba klást důraz na prevenci proti prožívání strachu a stresu. Stres je reakce na ohrožení a s tím souvisí i pocity úzkosti. Tyto pocity vychází z nejistoty a z neznámého. Linka psychické pomoci pod číslem 1212 (volba 5) nabízí možnost promluvit si s odborníkem, který úzkostem volajícího a s nimi spojenými starostmi porozumí a bude spolu s ním hledat řešení a úlevu.
„Koronavirus je nový virus, který ještě úplně neznáme a přirozeně se mohou objevit pocity strachu. Strach mohou vyvolávat i nesprávné informace a fámy. Fakta i možnost situaci s někým sdílet strach minimalizují. V psychicky náročné situaci je důležité mít příležitost promluvit si s někým, kdo porozumí situaci, ve které se volající nachází. Linku jsme zřídili hlavně proto, aby poskytla volajícímu bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor v obtížné situaci s odborníkem, který mu případně nabídne další možnosti pomoci,“ vysvětluje smysl linky první psychické pomoci ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Provoz linky první psychické pomoci je vázán na číslo 1212, na něž mohou volat občané v souvislosti s aktuální epidemií. Po jeho aktivaci se v hlavní nabídce mezi sděleními v rámci dalšího směrování hovoru ozve také: „Máte v souvislosti s aktuální situací obavy o sebe nebo své blízké a potřebujete o tom mluvit? Stiskněte 5“ Po zvolení této možnosti je volající propojen na pracovníka podpůrné linky. Provoz zajišťují zdravotničtí interventi a psychologové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), vycvičení pro komunikaci s lidmi zasaženými psychicky nadlimitní situací. Dostupnost linky je aktuálně v době 7-24 hodin a v případě potřeby bude dále upravována. V nočních hodinách je případný volající odkázán na non-stop linku krizové pomoci.
Linku první psychické pomoci mohou využít lidé, na které doléhá aktuální krizová situace, vyvolaná ohrožením zdravotní povahy. Volat tedy mohou ti, jež cítí strach z nemoci, či nákazy, obtížně zvládají karanténu, mají pocity bezmoci, těžce nesou izolaci, potřebují podporu při zvládnutí akutního stresu, cítí hněv nebo zklamání v souvislosti se současnou situací, kterou prožívají.
Smyslem linky je poskytnout volajícím bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor v obtížné situaci, v níž se nacházejí. V případě potřeby jim může pracovník linky doporučit odbornou péči a sdělit vhodné kontakty.

ZÁKLADNÍ INFORMAČNÍ LINKY

  • Bezplatná informační linka ke koronaviru včetně psychologické pomoci: 1212
  • Nonstop infolinky Státního zdravotního ústavu: 724 810 106, 725 191 367, 725 191 370
  • Jen v případě vážných zdravotních problémů či ohrožení života volejte linky 155 a 112

KRIZOVÉ LINKY A PSYCHOLOGICKÁ POMOC

  • Krizová linka pro seniory 800 200 007
  • Linka na pomoc seniorům 840 111 122
  • Vojenské linky psychologické pomoci: 973 255 140, 973 255 141, 973 255 142
  • Psychologická péče a podpora pro seniory, sdružení Seniorem s radostí: 792 308 798
  • Nonstop linka důvěry Charity: 516 410 668,  737 234 078
  • Infolinky pro dotazy k cestování za nouzového stavu (mj. pro pendlery a přepravce): 974 815 394, 974 815 395, 974 815 396, 704 844 570, 704 844 572, 704 844 575, 704 844 576 nebo 704 844 588
  • Služby linek krizové pomoci – možnost chatování:elinka.internetporadna.cz 
  • Krizová anonymní pomoc psychoterapeutů – terapie online: terap.io
  • Linka krizové pomoci Diakonie Českobratrské církve evangelické: infolinka pro radu a přesměrování na konkrétní lokální službu – 24 24 878 24; bezplatná krizová linka – 800 567 567 (9:00 – 20:00), web: diakonie.cz/aktualni-pomoc
  • Krizová linka EDA, tel: 800 40 50 60 , chat eda.cz
    Po – Pá 9 – 15 hod., zdarma pro celou ČR, pro všechny osoby v krizi, zejména pro pečující a pro pracovníky v první linii.
  • Krizová linka pro seniory, pečující o seniory a osoby v krizi organizace Elpida: 800 200 007 (denně od 8:00 do 20:00). Bezplatná a anonymní telefonická krizová pomoc. Web: elpida.cz
  • Nonstop Linka důvěry Dětského krizového centra: 241 484 149, 777 715 215, nonstop linka zaměřená na rizika kyberprostoru: 778 510 510. Nabízí taky internetové poradenství po mailu (problem@ditekrize.cz) a Skypu (Id_dkc v časech po-čt, 14-22, pá-ne, 10-22). Web: ditekrize.cz
  • Linka bezpečí pro děti: 1116 111, e-mail: pomoc@linkabezpeci.cz;
    Rodičovská linka: 606 021 021, e-mail: pomoc@rodicovskalinka.cz a další informace na webu
  • Česká alzheimerovská společnost nabízí poradenskou linku pro lidi s demencí a jejich rodiny: 283 880 346 (Po-Čt 8:00 – 19:00 hod, Pá 8:00 – 17:00)
  • Informační web o koronaviru pro těhotné: porodnice.cz/clanky/tehotenstvi-a-covid-19-0

Napsat komentář

Váš e-mail nebude zveřejněn. Požadované položky jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>