VZDĚLÁVÁNÍ peer pracovníků v projektu PodUP
V rámci klíčové aktivity KA 4 pod vedením gestroky projektu a vytváříme v realizačním týmu obsah vzdělávacích programů a harmonogram vzdělávání pro čtyři pracovní pozice peer pracovníka.
Peer pracovník je člověk s žitou zkušeností s duševním onemocněním, který se pohybuje v přímé péči o pacienty/klienty, vzdělává ostatní uživatele a ostatní osoby, zastupuje lidi se zkušeností s duševním onemocněním, participuje na hodnocení kvality poskytované péče v oblasti duševního zdraví.
Na základě těchto potřeb vzniknou čtyři vzdělávací moduly:
- Peer KONZULTANT
- Peer LEKTOR
- Peer ADVOKÁT
- Peer HODNOTITEL
Peer konzultant - člověk s žitou zkušeností s duševním onemocněním, který různými formami, skrze individuální konzultace nebo skupinová setkání, podporuje lidi se zkušeností s duševním onemocnění na začátku a/nebo během jejich cesty zotavení. Opírá se o svou zkušenost, kterou prožil, když procházel systémem péče o duševní zdraví, zkušenost s duševním onemocněním je pro peer konzultanta stěžejním kvalifikačním předpokladem.
Peer lektor - člověk s žitou zkušeností a vyvinutými komunikačními schopnostmi, jenž edukuje, vzdělává jak člověka s duševní nemocí, tak profesionály, mající expertní zkušenost v systému péče o duševní zdraví. Má zkušenost s tvorbou prezentací na dané téma (zotavení, zplnomocnění, sebeobhajoba, obhajoba práv a zájmů lidí se zkušeností s duševním onemocněním, zapojování lidí se zkušeností, participace na rozhodování, partnerský vztah mezi profesionálem a člověkem se zkušeností s DO), a předává tyto své znalosti ostatním lidem s duševním onemocněním, neformálním pečovatelům a profesionálům v oblasti duševního zdraví.
Peer advokát - člověk s žitou zkušeností s duševním onemocněním, který na různých úrovních (mezinárodní, národní, regionální, obcí) hájí práva daná především Úmluvou OSN o právech osob se zdravotním postižením a zájmy lidí se zkušeností s duševním onemocněním, které z těchto práv vyplývají. Peer advokát se orientuje v systému péče o duševní zdraví, v mezinárodních lidskoprávních dokumentech, zná a souzní s principy deinstitucionalizace, hájí právo lidí se zkušeností s duševním onemocněním na možnost volby konkrétní psychosociální intervence.
Peer hodnotitel - člověk s žitou zkušeností s duševním onemocněním, který se aktivně účastní hodnocení kvality péče v oblasti duševního zdraví a dodržování lidských práv lidí se zkušeností v jednotlivých zařízeních poskytujících péči v oblasti duševního zdraví (psychiatrické nemocnice/léčebny, centra duševního zdraví, komunitní služby, psychiatrické ambulance). Peer hodnotitel se orientuje v systému péče o duševní zdraví, v Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením, zná používané prostředky omezující volný pohyb a principy jejich používání (zákon č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách), je seznámen s hodnocením kvality péče dle nástroje Světové zdravotnické organizace (WHO) Quality Rights Toolkit a zná psychiatrický modul pro certifikaci zařízení poskytujících péči v oblasti duševního zdraví.
Účastníky vzdělávacích programů budou lidé s duševním onemocněním (nad 18 let) a dále pečující o lidi s duševním onemocněním. Celkem se bude jednat o maximálně 48 účastníků, kteří budou rozděleni do čtyř vzdělávacích skupin.
Celý vzdělávací program bude rozdělen na dvě části. První část (5 dní) bude stejná pro všechny účastníky, ve druhé části (4 dny) se již účastníci budou specializovat v konkrétních výše uvedených modulech (modul pro peer konzultanty, peer lektory, peer advokáty, peer hodnotitele). Je předpokladem, že první část proběhne v druhé polovině roku 2025 a druhá naváže v první polovině roku 2026. Vzdělávání se bude konat prezenčně v Praze. V případě dostatečného zájmu lze první část vzdělávání provést i v jiném krajském městě. Vzdělávání bude zdarma, občerstvení bude zajištěno.
Dvaceti úspěšným absolventům vzdělávání bude nabídnuta spolupráce na projektu. Pracovníci budou zapojeni do činností na krajském úřadě, obecním úřadě nebo u poskytovatele zdravotních služeb. Lektoři se navíc zapojí do vzdělávání lékařského a nelékařského personálu a studentů v oblasti duševního zdraví.
Harmonogram klíčové aktivity projektu 6/2024 - 8/2026.
Podrobné informace o aktivitě, náboru účastníků a průběhu vzdělávání peer pracovníků budeme postupně aktualizovat.
Tento obsah je určen jen pro přihlášené uživatele.
Pokud nejste registrování, můžete se zaregistrovat.
Pokud jste zaregistrováni, prosím přihlašte se: