Reforma psychiatrické péče si klade za cíl systematicky poskytovat koordinovanou, vzájemně propojenou péči, jejímž optimálním výsledkem bude zotavení pacienta široce definované v bio-psycho-sociálním kontextu. K tomu vznikne síť služeb, která zajistí kontinuitu péče, a to díky provázanosti a vysoké míře koordinovanosti, přičemž základním nástrojem bude multidisciplinární přístup. Reforma psychiatrické péče však znamená nejen změnu strukturální, například rozšíření nabídky intervencí pro duševně nemocné a jejich blízké o nové „nelůžkové“ formy péče, ale především změnu náhledu poskytovatelů zdravotnických služeb na potřeby a cíle lidí s duševním onemocněním.
V novém systému je akcent kladen na autonomii pacienta, který je respektován jako partner v léčbě, od něhož se očekává schopnost spolupodílet se na výběru terapeutických i rehabilitačních postupů i ochota při léčbě spolupracovat. Pacientova rodina je považována za neopominutelný článek v komplexní péči. Motivem organizátorů psychiatrické péče pro zapojení příbuzných a blízkých jsou jednak prokazatelné výhody zdravotní, například redukce relapsů, ale také skutečnost, že v éře akcentující kratší hospitalizace se určitá část péče a zodpovědnosti přesouvá z instituce na pacientovo nejbližší okolí.
Má-li být dosaženo hlavního reformního cíle, tedy poskytovat péči, která vede ke zotavení, je třeba určit nové profesní kompetence pracovníků podílejících se na přímé péči o pacienta a v této souvislosti přehodnotit stávající systém odborné přípravy. Následující text je zaměřen na odbornost psychiatrickou. V základních obrysech jsou popsány jednotlivé prvky systému péče o duševně nemocné, s vyznačením nových terapeutických technik a postupů. Dále je definován profil psychiatra podle evropských standardů a popsány kompetence psychiatra ve zreformovaném systému. Navazuje přehled stávajícího systému profesní přípravy psychiatra a analýza současného stavu vzdělávání s ohledem na nároky a požadavky, které reforma velmi pravděpodobně přinese. Závěrem jsou prezentována témata k diskusi a formulovány podněty k další analýze.
Zpráva o současné situaci ve vzdělávání psychiatrů a doporučení pro systémová opatření
Tento obsah je určen jen pro přihlášené uživatele.
Pokud nejste registrování, můžete se zaregistrovat.
Pokud jste zaregistrováni, prosím přihlašte se: