- Národní akční plán pro duševní zdraví do roku 2030 (dále též NAPDZ) je implementačním dokumentem hned tří strategických dokumentů. Stanovuje konkrétní postupy pro naplňování těch částí Strategie reformy psychiatrické péče 2013—2023 (MZd, 2013), u kterých existují zjevné implementační deficity. Je jedním z implementačních dokumentů vládou ČR schváleného Strategického rámce Česká republika 2030 (MŽp, 2017) a v neposlední řadě rozpracovává konkrétní oblast paralelně vznikajícího Strategického rámce rozvoje péče o zdraví v ČR do roku 2030 „Zdraví 2030“ (t. č. v přípravě k předložení vládě ČR ke schválení) vč. implementačního plánu (Implementace modelů integrované péče, integrace zdravotní a sociální péče – část za reformu péče o duševní zdraví).
- NAPDZ stanovuje finanční nároky na dosažení cílů a mechanismy, kterým se bude realizace opatření promítat do rozpočtu (státního rozpočtu a rozpočtu ostatních veřejných rozpočtů, resp. rozpočtů ostatních zúčastněných rezortů a institucí), a v relevantních případech identifikuje alternativní zdroje financování (EU fondy apod.)
- V rámci NAPDZ je u všech opatření jasně určena zodpovědnost za jejich naplňování. Jsou stanoveny indikátory pro měření úspěšnosti v naplňování cílů. Efektivita opatření a postup implementace budou průběžně vyhodnocovány; k tomu účelu jsou vytvořeny příslušné mechanismy.
- Řešená agenda je průřezová, vyžaduje intenzivní spolupráci více orgánů veřejné správy. Akční plán má svého nositele – vlastníka, jímž je, vzhledem k nadrezortnosti řešené problematiky, premiér České republiky. Zřízená Rada vlády pro duševní zdraví, s premiérem České republiky jako předsedou, má koordinační roli při implementaci tohoto dokumentu. V návaznosti na tento institut bude před započetím implementace NAPDZ vytvořen efektivní řídící mechanismus, který bude postaven na existující metodice řízení projektů reformy psychiatrické péče a bude využívat tento funkční model řízení, včetně existujících lidských zdrojů. Přes zachování dominantní role Ministerstva zdravotnictví bude přesunem koordinace na vládní úroveň zajištěna potřebná součinnost ostatních rezortů.
- NAPDZ vychází z nadřazených strategických dokumentů a mezinárodních úmluv, respektuje rovněž sektorové či průřezové strategické dokumenty téže úrovně.
- NAPDZ je tvořen ve stejné době jako další dva souběžně vznikající akční plány: Národní akční plán pro Alzheimerovu demenci a obdobná onemocnění (NAPAN+) a Národní akční plán prevence sebevražd (NAPPS). Aby nedocházelo k nežádoucí dvoukolejnosti a duplicitám ve vládou zadaných úkolech, tak NAPDZ problematiku řešenou v těchto dvou národních dokumentech neošetřuje, ale ve svých cílech a opatřeních na tyto plány navazuje a na relevantních místech na ně odkazuje.
- Akční plán odpovídá doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO, 2009).
Soubory ke stažení