Video: Péče o děti v ohrožení duševního zdraví, příklady dobré praxe
Datum konání: 18. 1. 2021
Zahraniční hosté: Dr. Warren Lloyd a Angela Lodwick
Webinář byl realizován v rámci projektu Podpora zavedení Multidisciplinárního přístupu k duševně nemocným, reg. číslo CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_039/0007038, hrazeného z prostředků Operačního programu Zaměstnanost.
Sumarizace webináře:
Po úvodním přivítání a výzvě k dotazům představil Warren Lloyd systém Hodnocení peery. Ve Walesu si nastavili kritéria, aby mohli porovnat, jak jednotlivé zdravotnické služby fungují a mohlo tak být dosaženo určitého standardu na národní úrovni. Čtyři hlavní kategorie jsou: 1) posouzení duševního zdraví a plánování péče, 2) uživatel služeb a ostatní zainteresované strany, 3) informační pověřování a plánování, 4) školení a rozvoj personálu. Každá zdravotnická rada získala tak hodnocení, včetně tipů ke zlepšení. Dále Warren představil svůj region. 400 000 obyvatel, asi 76 000 dětí a mladých lidí s velkými rozdíly v rámci regionu.
Angela Lodowick představila model péče. Jde o centrální službu a na ni navázané regionální týmy. Celkem si 100 zaměstnanců. Zvláště v posledních letech díky investicím bylo možné škálu služeb rozšířit.
Dále je představen transformační model CAPA - (Choice and Partnership Approach – Přístup volby a partnerství). Důležitým principem bylo, aby všichni táhli za jeden provaz – každý člen služby měl svůj kariérní plán, včetně dnů, které trávil na jiném úseku služby. Důležité bylo měnit službu podle měnících se nároků. Základním elementem modelu CAPA je zaměření se na každou oblast MD přístupu (kognitivních přístupech, klinické přístupy, vztahy, psychiatrii). Angela zdůraznila, že jde o velmi komplexní a obsáhlý manuál. Představeny byly také služby objednávané u třetích stran (charit a NNO). Příkladem budiž konzultační aplikace pro mladé KOOTH.
Díky devoluci má teď Wales lepší kontrolu nad financováním zdravotnictví. Představen je také systém Jednoho místa přístupu ke službám, který je užíván od roku 2016. Služby pro děti a dospívající se dělí na primární (poskytovány v rámci modelu služeb pro dospělé: posouzení, léčba, rada, konzultace, výcvik a vzdělávání) a sekundární, které jsou pro ty opravdu potřebné, kterým primární péče nestačí.
Představen byl i pilot School in Reach (Škola na dosah), který je zaměřen na učitele, aby byli lépe vzděláni v otázkách duševního zdraví a mohli být prvními, kteří nabídnou svým žákům pomoc. Důrazu je ve Walesu kladen na psychologické terapie, které jsou užívány a je v nich vzděláván i personál. Mezi ty hlavní patří: kognitivně-behaviorální terapie, systémové rodinné terapie či art-terapie. Obecně jsou zaměstnanci mnoho a často vzděláváni. Angela Lodowick dále kladla důraz na koprodukci. Posledních 10 let rozvíjejí spolupráci s mladými lidmi, kteří se například skrze platformu Future Minds mohou podílet na podobě služby pro mladé lidi v budoucnu.
Webinář byl zakončen debatou.
