V rámci změny systému specializačního vzdělávání v oblasti dětské klinické psychologie došlo k významným změnám, které reflektují potřebu větší dostupnosti, efektivity a kvality přípravy budoucích odborníků. Nově upravený vzdělávací program přináší modernizaci jak v délce trvání, tak v organizačním a obsahovém uspořádání.
Co se mění?
🔹 Zkrácení délky vzdělávání Délka specializačního vzdělávacího programu byla zkrácena z původních 24 měsíců na 12 měsíců. Tato úprava reaguje na potřebu pružnějšího systému, který umožní rychlejší vstup odborníků do praxe, aniž by byla ohrožena kvalita vzdělávání.
🔹 Flexibilnější podmínky pro akreditaci Nově mohou o akreditaci k uskutečňování specializačního vzdělávání žádat i zařízení, kde působí pouze klinický psycholog – za předpokladu, že jsou smluvně propojena s pracovištěm, kde působí dětský klinický psycholog jako školitel. Tato změna má za cíl rozšířit síť vzdělávacích míst a podpořit růst počtu dětských klinických psychologů.
🔹 Možnost distanční výuky Ve výjimečných případech bude možné absolvovat teoretickou část vzdělávání distanční formou. Tím se otevírá prostor pro větší dostupnost vzdělávání i pro zájemce mimo velká centra.
🔹 Soulad se zákonem Specializační vzdělávání nadále probíhá výhradně na akreditovaných pracovištích v souladu se zákonem č. 96/2004 Sb., který upravuje podmínky výkonu zdravotnických povolání.
🔹 Zpřesnění požadavků na akreditovaná pracoviště Došlo k úpravě kritérií pro akreditaci, zejména v oblastech kvalifikace lektorů a školitelů, poměru školitelů k školencům a materiálně-technického zabezpečení. Cílem je zajistit vysokou odbornou úroveň a efektivní průběh vzdělávání.
Přehlednost a srozumitelnost jako klíčové principy
Nová struktura vzdělávacího programu je navržena tak, aby byla přehledná a logicky členěná. Jasně definované oblasti vzdělávání umožňují lepší orientaci v obsahu a podporují systematické osvojení potřebných kompetencí.
